صد فیلم غیر انگلیسیزبان برتر تاریخ سینما به انتخاب ۲۰۰ منتقد جهان
[فهرست کامل صد فیلم غیرانگلیسیزبان، در نظرسنجی بیبیسی از منتقدان بینالمللی/ اسم هیچ فیلمی از آقای ژانپیر ملویل نیست!/ ۴۰۰ ضربه- هشت، از نفس افتاده- یازده، اولدبوی- بیست و نه، یوزپلنگ- سی و پنج، شهر اشباح- سی و هفت، ماجرا- چهل و پنج، چترهای شربورگ- پنجاه و یک، چانگکینگ اکسپرس- پنجاه و شش، دنبالهرو- هفتاد و هفت، جذابیت پنهان بورژوازی- هشتاد و چهار/ نام چهار فیلم ایرانی هم آمده/ جای کدام فیلم خالی است؟!]
بیبیسی با نظرسنجی از بیش از ۲۰۰ منتقد و متخصص سینمایی از سراسر جهان اقدام به معرفی فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینما کرده است و سینمای ایران هم در این میان بیبهره نمانده است.
در این نظرسنجی ۲۰۹ منتقد و متخصص سینمایی از ۴۳ کشور جهان حضور داشتهاند و هر یک در ابتدا فهرستی از ۱۰ فیلم خارجی مورد علاقه خود را اعلام کردند و در انتها فیلمهایی که بیشترین امتیازها را کسب کردند در رتبههای یک تا ۱۰۰ برترین فیلمهای خارجی تاریخ سینما قرار گرفتند.
در این فهرست ۱۰۰ فیلم از ۶۷ کارگردان متعلق به ۲۴ کشور و به ۱۹ زبان گوناگون حضور دارند. زبان فرانسوی را میتوان زبان بینالمللی سینمای فاخر نامید؛ چرا که در فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینما، ۲۷ فیلم با بالاترین رتبهها به زبان فرانسوی هستند و پس از آن ۱۲ فیلم به زبان ماندارین (چینی) و ۱۱ فیلم نیز به زبان ایتالیایی و ژاپنی حضور دارند.
از دیگر نکات قابل توجه این فهرست، حضور بسیار کمرنگ فیلمهای ساخته شده توسط کارگردانان زن است و تنها چهار فیلم ساخته زنان در این فهرست حضور دارند و ۹۶ درصد فیلمها ساخته سینماگران مرد است، این در حالی است که ۴۵ درصد از منتقدان شرکتکننده در نظرسنجی زن بودهاند.
همچنین سینمای آسیای شرقی، ۲۵ درصد از فهرست ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر را به خود اختصاص دادند و ژاپن (۱۱ فیلم)، چین (۶ فیلم)، تایوان (۴ فیلم)، هنگ کنگ (۳ فیلم) و کره جنوبی (۴ فیلم) در این فهرست را به خود اختصاص میدهند.
در نهایت این فیلم «هفت سامورایی» ساخته «آکیرا کوراساوا» سینماگر نامدار ژاپنی بود که مورد اقبال بیشتر منتقدان سینمایی از سراسر جهان قرار گرفت و عنوان برترین فیلم غیرانگلیسی تاریخ سینما را از آن خود کرد.
* سینمای ایران نیز حضور قابل ملاحظهای در این فهرست داشته است و فیلم برنده اسکار «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی رتبه ۲۱ را به خود اختصاص داده است و فیلمهای «کلوزآپ»، «خانه دوست کجاست» و «طعم گیلاس» از ساختههای عباس کیارستمی کارگردان شناختهشده سینمای ایران در عرصه بینالمللی نیز به ترتیب رتبههای ۳۹، ۹۴ و ۹۷ را به نام خود ثبت کردهاند.
فهرست کامل ۱۰۰ فیلم غیرانگلیسی برتر تاریخ سینمای جهان در زیر آمده است:
۱. هفت سامورایی؛ آکیرا کوروساوا (۱۹۵۴)
۲. دزدان دوچرخه؛ ویتوریو دسیکا (۱۹۴۸)
۳. داستان توکیو؛ یاسوجیرو اوزو (۱۹۵۳)
۴. راشامون؛ آکیرا کوروساوا (۱۹۵۰)
۵. قواعد بازی؛ ژان رنوار (۱۹۳۹)
۶. پرسونا؛ اینگمار برگمن (۱۹۶۶)
۷. هشت و نیم؛ فدریکو فلینی (۱۹۶۳)
۸. ۴۰۰ ضربه؛ فرانسوا تروفو (۱۹۵۹)
۹. در حال و هوای عشق؛ وونگ کار-وای (۲۰۰۰)
۱۰. زندگی شیرین؛ فدریک و فلینی (۱۹۶۰)
۱۱. از نفس افتاده؛ ژان لوک گدار (۱۹۶۰)
۱۲. «بدرود معشوقه من»؛ چن کایگه (۱۹۹۳)
۱۳. ام؛ فریتز لانگ (۱۹۳۱)
۱۴. ژان دیلمان، شماره ۲۳ کهدو کومرس، ۱۰۸۰ بروکسل، شانتال آکرمن (۱۹۷۵)
۱۵. پاتر پانچالی؛ ساتیاجیت رای (۱۹۵۵)
۱۶. متروپلیس؛ فریتز لانگ (۱۹۲۷)
۱۷. آگیره، خشم پروردگار؛ ورنر هرتسوک (۱۹۷۲)
۱۸. شهر اندوه؛ هو شیائو-شین (۱۹۸۹)
۱۹. نبرد الجزیره؛ جیلو پونتهکوروو (۱۹۶۶)
۲۰. آینه؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۷۴)
۲۱. جدایی؛ اصغر فرهادی (۲۰۱۱)
۲۲. هزارتوی پن؛ گیرمو دلتورو (۲۰۰۶)
۲۳. مصائب ژاندارک؛ کارل تئودور درایر (۱۹۲۸)
۲۴. رزمناو پوتمکین؛ سرگی آیزنشتاین (۱۹۲۵)
۲۵. یی یی؛ ادوارد یانگ (۲۰۰۰)
۲۶. سینما پارادیزو؛ جوزپه توناتوره (۱۹۸۸)
۲۷. روح کندوی عسل (ویکتور اریسه (۱۹۷۳)
۲۸. فانی و اسکندر؛ اینگمار برگمن (۱۹۸۲)
۲۹. اولدبوی؛ پارک جان-ووک (۲۰۰۳)
۳۰. مهر هفتم؛ اینگمار برگمن (۱۹۵۷)
۳۱. زندگی دیگران؛ فلوریان هنکل فون دونرسمارک (۲۰۰۶)
۳۲. همه چیز درباره مادرم؛ پدرو آلمودوار (۱۹۹۹)
۳۳. وقت بازی؛ ژاک تاتی (۱۹۶۷)
۳۴. بالهای اشتیاق (زیر آسمان برلین)؛ ویم وندرس (۱۹۸۷)
۳۵. یوزپلنگ؛ لوکینو ویسکونتی (۱۹۶۳)
۳۶. توهم بزرگ؛ ژان رنوار (۱۹۳۷)
۳۷. شهر اشباح؛ هایائو میازاکی (۲۰۰۱)
۳۸. یک روز تابستان روشن؛ ادوارد یانگ (۱۹۹۱)
۳۹. کلورآپ؛ عباس کیارستمی (۱۹۹۰)
۴۰. آندری روبلوف؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۶۶)
۴۱. زندگی کردن؛ ژانگ ییمو (۱۹۹۴)
۴۲. شهر خدا؛ فرناندو میرالس، کاتیا لوند (۲۰۰۲)
۴۳. کار خوب؛ کلر دنیس (۱۹۹۹)
۴۴. کلئو از ۵ تا ۷؛ آنیس واردا (۱۹۶۲)
۴۵. ماجرا؛ میکلآنجلو آنتونیونی (۱۹۶۰)
۴۶. فرزندان بهشت؛ مارسل کارنه (۱۹۴۵)
۴۷. ۴ ماه، ۳ هفته و ۲ روز؛ کریستین مونجیو (۲۰۰۷)
۴۸. ویریدیانا؛ لوئیس بونوئل (۱۹۶۱)
۴۹. استاکر؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۷۹)
۵۰. آتاتلانت [آتالانت]؛ ژان ویگو (۱۹۳۴)
۵۱. چترهای شاربروگ [شربورگ]؛ ژاک دمی (۱۹۶۴)
۵۲. ناگهان بالتازار؛ روبر برسون (۱۹۶۶)
۵۳. آخر بهار؛ یاسوجیرو اوزو (۱۹۴۹)
۵۴. بخور بنوش مرد زن؛ آنگ لی (۱۹۹۴)
۵۵. ژول و جیم [ژیم]؛ فرانسوا تروفو (۱۹۶۲)
۵۶. چانگ کینگ اکسپرس؛ وونگ کار-وای (۱۹۹۴)
۵۷. سولاریس؛ آندری تارکوفسکی (۱۹۷۲)
۵۸. گوشوارههای مادام… ؛ مکس افولوس (۱۹۵۳)
۵۹. بیا و ببین؛ الم کلیموف (۱۹۸۵)
۶۰. تحقیر؛ ژان لوک گدار (۱۹۶۳)
۶۱. سانشوی مباشر، کنجی میزوگوچی (۱۹۵۴)
۶۲. توکی بوکی؛ دیوپ ممبتی (۱۹۷۳)
۶۳. بهار در یک شهر کوچک؛ فی مو (۱۹۴۸)
۶۴. سه رنگ: آبی؛ کریستوف کیشلوفسکی (۱۹۹۳)
۶۵. اردت؛ کارل تئودور درایر (۱۹۵۵)
۶۶. ترس روح را میخورد؛ راینر وارنر فاسبیندر (۱۹۷۳)
۶۷. ملکالموت؛ لوئیس بونوئل (۱۹۶۲)
۶۸. اوگتسو؛ کنجی میزوگوچی (۱۹۵۳)
۶۹. عشق؛ میشائیل هانکه (۲۰۱۲)
۷۰. کسوف؛ میکلآنجلو آنتونیونی (۱۹۶۲)
۷۱. شاد در کنار هم؛ وونگ کار-وای (۱۹۹۷)
۷۲. زیستن؛ آکیرا [آکیرا] کوراساوا؛ (۱۹۵۲)
۷۳. مردی با یکدوربین فیلمبرداری؛ ژیگا ورتوف (۱۹۲۹)
۷۴. پییرو خله؛ ژان لوک گدار (۱۹۶۵)
۷۵. زیبای روز، لوئیس بونوئل (۱۹۶۷)
۷۶. و مادرت را هم؛ آلفونسو کوارون (۲۰۰۱)
۷۷. دنبالهرو؛ برناردو برتولوچی (۱۹۷۰)
۷۸. ببر خیزان، اژدهای پنهان؛ (آنگ لی (۲۰۰۰)
۷۹. ران؛ آکیرا [آکیرا] کوروساوا (۱۹۸۵)
۸۰. فراموششدگان؛ لوئیس بونوئل (۱۹۵۰(
۸۱. سلین و ژولی قایقسواری میکنند؛ ژاک ریوت (۱۹۷۴)
۸۲. آملی؛ ژان پیر ژونت (۲۰۰۱)
۸۳. جاده؛ فدریکو فلینی (۱۹۵۴)
۸۴. جذابیت پنهان بورژوازی؛ لوئیس بونوئل (۱۹۷۲)
۸۵. اومبرتو دی؛ ویتوریو دسیکا؛ (۱۹۵۲)
۸۶. اسکله؛ کریس مارکر (۱۹۶۲)
۸۷. شبهای کابیریا؛ فدریکو فلینی (۱۹۵۷)
۸۸. داستان آخرین گل داوودی؛ کنجی میزوگوچی (۱۹۳۹)
۸۹. توت فرنگیهای وحشی؛ اینگمار برگمن (۱۹۵۷)
۹۰. هیروشیما عشق من؛ آلن رنه (۱۹۵۹)
۹۱. ریفیفی؛ ژول داسن (۱۹۵۵)
۹۲. صحنههایی از یک ازدواج؛ اینگمار برگمن (۱۹۷۳)
۹۳. فانوس قرمز را برافراز؛ ژانگ ییمو (۱۹۹۱)
۹۴. خانه دوست کجاست؟؛ عباس کیارستمی (۱۹۸۷)
۹۵. ابرهای شناور؛ میکیو ماروسی (۱۹۵۵)
۹۶. شاه؛ کلود لانزمن (۱۹۸۵)
۹۷. طعم گیلاس؛ عباس کیارستمی (۱۹۹۷)
۹۸. در قلب خورشید؛ ژیانگ ون (۱۹۹۴)
۹۹.خاسکتر [خاکستر] و الماس (آندری وایدا)
۱۰۰. چشم انداز در مه؛ تئو آنجلوپولوس (۱۹۸۸)
منبع :ایسنا به نقد از بی بی سی
نوشته صد فیلم غیر انگلیسیزبان برتر تاریخ سینما به انتخاب ۲۰۰ منتقد جهان اولین بار در نقد فارسی. پدیدار شد.