چهار فیلم اجتماعی که در اکران شلوغ گم اند
ایران حتی در روزهای پیش از کرونا هم این تعداد فیلم متنوع در اکران نداشت.
ندا زندی در همشهری نوشت: ایران حتی در روزهای پیش از کرونا هم این تعداد فیلم متنوع در اکران نداشت.
حالا هر کس که خواهان سینما رفتن باشد، با انتخابهای رنگارنگی مواجه است. کسی که بخواهد بخندد، میتواند به دیدن «دینامیت» یا «گشتارشاد3» برود.
اگر کسی بخواهد فیلمی متفاوت را تجربه کند، میتواند به تماشای «تومان»، «جنایت بیدقت» و حتی «پوست» و «بندربند» بنشیند.
کسی که بخواهد درامی تاملبرانگیز تماشا کند، «قهرمان» هنوز روی پرده است و کسی هوس دیدن فیلمی عاشقانه کند، میتواند به دیدار «آتابای» برود یا مهمان «رمانتیسم عماد و طوبی» شود.
و کسی که بخواهد یک درام اجتماعی پرکشمکش ببیند، از «بیهمهچیز» دست خالی برنمیگردد.
از ژانر کمتر امتحان شده فیلم زندگینامهای نیز، «منصور» که به زندگی شهید منصور ستاری میپردازد، روی پرده است. حتی بچهها هم سهم خود را از اکران با «شهر گربه ها» گرفتهاند.
حالا به همه اینها «صحنهزنی»، «اتومبیل» و «گربه سیاه» را هم اضافه کنید تا بدانید بازار اکران حسابی پررونق است.
اما آیا این رونق اکران به رونق گیشه همه فیلمها انجامیده؟ برخی از این فیلمها بدون اینکه کسی متوجه اکرانشان شود آمدهاند و تا چند روز دیگر هم میروند. نه تبلیغ تلویزیونی داشتهاند و نه بیلبورد و تابلویی در سطح شهر. در روزهای گذشته نوشتیم که این نوع اکران به فیلمسوزی شبیه است.
اما از طرف دیگر گویا خواست خود صاحبان آثار این است که فیلم هایشان در این روزها اکران شود. در این رقابت، فیلمهایی که از همان سر خط توانستهاند پیش بیفتند، همچنان جلو هستند و فیلمهای تازه وارد را از میدان به در میکنند.
با این تفاصیل، معرفی فیلمهای جدید که اطلاعات زیادی از آنها در دست نیست، شاید به شما کمک کند تا برای انتخاب فیلم مورد علاقهتان راحتتر تصمیم بگیرید. نکته جالب درباره فیلمهای جدید این است که همگیشان اجتماعی هستند و همچنان فیلم اجتماعی، پر بسامدترین نوع فیلم در سینمای ایران است.
صحنهزنی
کارگردان: علیرضا صمدی
بازیگران: مهتاب کرامتی، بهرام افشاری، مجید صالحی، امید روحانی، لیندا کیانی و محمد نادری
ژانر: درام اجتماعی
داستان: اسد رئیس یک باند خلافکار است و همراه با دو دوست خود، صحنههای جعلی تصادف را میسازد تا از بیمه خسارت بگیرد.
علیرضا صمدی، فارغالتحصیل ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران است و مدرک کارشناسی ارشد ادبیات نمایشی از دانشگاه تربیت مدرس را دارد. او از سال 1387فعالیت حرفهای خود را با ساخت مستند و تیزر برای تلویزیون آغاز کرد. سال 1395، صمدی نخستین فیلم بلند سینمایی خود به نام «بینامی» را با بازی باران کوثری و حسن معجونی ساخت. در سالهای اخیر، پرداختن به زندگی خلافکارانی که برای خود امپراتوری ساختهاند، به مضمونی آشنا در سینمای ایران بدل شده است. صحنهزنی نیز فیلمی از همین دست است. این فیلم، یک مجید صالحی متفاوتی دارد که خاطره دیگر بازی متفاوت او را در «استراحت مطلق» (عبدالرضا کاهانی، 1393) زنده میکند. «صحنهزنی» در جشنواره جهانی فیلم امسال به نمایش درآمد و در اغلب متنهایی که درباره این فیلم نوشته شد، روی تلخ بودن فضای فیلم تأکید شد. تلخی و فقر یکی از عناصر اصلی فیلمهای اجتماعی است؛ شخصیتهایی که در تنگنا گرفتار شدهاند و از رسیدن به خواستها و آرزوهایشان عاجزند و این عجز و درماندگی به خشم و غضب آنها راه میدهد.
اتومبیل
کارگردان: علی میری رامشه
بازیگران: اکبر عبدی، سحر قریشی، ارسلان قاسمی، مهدی کوشکی، نیما شاهرخشاهی، شهرزاد کمال زاده، امیر غفارمنش و آزیتا ترکاشوند
ژانر: درام اجتماعی
داستان: همیشه همهچیز اونطوری که فکر میکنی پیش نمیره…
علی میری رامشه درباره نخستین تجربه کارگردانیاش در سینما به هنرآنلاین گفته بود: «پس از ساخت ۱۳ فیلم تلویزیونی، رسانهای و 4سریال تلویزیونی بهعنوان تهیهکننده و کارگردان خود را محک زدم و تصمیم به ساخت فیلم «اتومبیل» گرفتم. قطعاً برای هر فیلمسازی، ساخت فیلم سینمایی جذابتر از فیلمهای تلویزیونی، رسانهای و حتی سریالهای تلویزیونی است. فیلم من به نسبت بضاعتی که داشتیم در قیاس با فیلمهایی که در جشنواره با بودجههای ۵ تا ۱۰ میلیارد تومانی ساخته شدند، قابلمقایسه نیست. البته که من معتقدم در همین شرایط هم میتوان فیلم خوب و مخاطبپسند ساخت.» او درباره فیلمش ادعا کرده بود که تماشاگر ایرانی قبلا چنین فیلمی ندیده است: «درباره روند فیلمنامه اثر باید بگویم که قصه چندان توسط مخاطب ایرانی قابل پیشبینی نیست و به قول بسیاری از استادان و دوستانی که لطف داشتند و در مراحل پیشتولید، تولید و پستولید همچون صداگذاری و تدوین، این اثر را دیدند، اظهار داشتند که فیلم متفاوتی را شاهد بودند و داستان فیلم قابل پیشبینی نیست. ساختار فیلمنامه، نوع فیلمبرداری و از همه اینها مهمتر استفاده از بازیگرانی که تاکنون بیشتر در ژانر کمدی دیدهشدهاند و این بار در فیلمی با ژانر ملودرام تلخ ایفای نقش میکنند، آنهم با نوعی نقشآفرینی که به جد میتوان گفت در هیچکدام از آن فیلمها چنین چیزی دیده نمیشود، موردی قابل تأمل است.» «اتومبیل» در رقابت با سایر فیلمهای اکران کار سختی دارد و صرف اینکه فیلم متفاوتی است، نمیتواند باعث موفقیتش شود.
گربهسیاه
کارگردان: کریم امینی
بازیگران: بهرام رادن، ترلان پروانه، علیرضا استادی، پیام احمدینیا، بهاره کیانافشار و رضا یزدانی
ژانر: درام اجتماعی
داستان: در جامعه امروز که هر کدام از جوانان برای رسیدن به آرزوهایشان مثل پول، شهرت و موقعیت اجتماعی تلاش میکنند، وحید فیلم گربهسیاه نیز در مسیر رسیدن به رویاهایش پیش میرود و چیزی برای از دست دادن ندارد. وحید در این راه رها و آرمان را هم با خود همراه میکند. آنها نمیدانند مسیری که در آن قدم گذاشتهاند به کجا ختم خواهد شد. ماجراجوییهای آنها در فضای مجازی ناخواسته آنها را به سمت و سویی میبرد که…
بهرام رادان تهیهکننده فیلم و بازیگر نقش اصلی است. در واقع، این فیلم را باید تلاشی از سوی رادان دانست که چند سالی است در حرفه بازیگری کمکار شده اما سعی میکند در بخش تولید و تهیه فیلم فعالتر باشد.
رادان در متنی که در صفحه شخصیاش در فضای مجازی منتشر کرده، درباره تجربه تهیه این فیلم نوشته بود: «ارتباط درست تهیهکننده و کارگردان، اصل اساسی موفقیت یک فیلم بهحساب میاید. کریم امینی رو سالهاست که میشناسم، از زمانی که دستیار بود و سالهای بعد که فیلمهای کوتاهش رو ساخت و بالاخره کارگردان شد. از بهمنماه سال گذشته که ایده اولیه «گربه سیاه» مطرح شد تا به امروز که9٠ درصد تولید فیلم به سرانجام رسیده، تنها دغدغهاش ساخت یک فیلم اجتماعی مهم بود که بهعنوان یک تهیه کننده، قدم به قدم در کنارش باشم. بسیاری از اوقات سخت و شیرین و گاه و بیگاه دعواهایی در سر کار با هم داشتیم که همه در جهت رسیدن به هدفمون یعنی ساخت یک فیلم خوب اجتماعی بود. بارها کریم سرش رو از دست من خاروند و بارها من سرم رو از دست کاراش به دیوار کوبیدم! امیدوارم زحماتمون به نتیجه برسه و تماشاگران «گربه سیاه» رو با حال خوب در سالنهای سینما بدرقه کنیم، به امید اون روز.» فیلم به مسائل جوانان دهه هشتادی میپردازد و از این بابت با سایر نمونههای فیلمهای اجتماعی فرق دارد.
بیهمهچیز
کارگردان: محسن قرایی
بازیگران: پرویز پرستویی، هدیه تهرانی، باران کوثری، هادی حجازی فر، پدرام شریفی، لاله مرزبان، بابک کریمی، مهتاب نصیرپور و فرید سجادی حسینی
ژانر: درام اجتماعی
داستان: در روستایی قبل از انقلاب، فردی خانزاده با نام امیر بهعنوان قاضی محلی، در روستا فعالیت میکند و بهخاطر سابقه خوبی که داشته، مردم به او اعتماد کامل دارند و بخش مهمی از کارهای روستا را به او سپردهاند. حال پس از سالها یکی از اهالی روستا به نام لیلی که بهخاطر تهمت مردم از روستا رفته، بهعنوان اشرافزاده به روستا برمیگردد و به مردم وعده میدهد که درصورت کشتن امیر، پول زیادی به آنها خواهد داد…
این فیلم از جشنواره فیلم فجر سال گذشته، برنده 5جایزه شد که البته از این 5جایزه، هیچکدام به جایزههای بهترین کارگردانی یا بهترین فیلم اختصاص نداشت. با این حال، «بیهمهچیز» با واکنش مثبت منتقدان زیادی روبهرو شد و در نقدهای مختلف مورد ستایش قرار گرفت. بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین تدوین، بهترین موسیقی متن، بهترین طراحی لباس و جایزه ویژه هیأت داوران جوایزی بود که در جشنواره نصیب این فیلم شد. فیلم، اقتباسی از نمایشنامه معروف «ملاقات با بانوی سالخورده» فردریش دورنمات است و از این حیث که یک نمایشنامه منبع اقتباس است، در سینمای ایران قابل توجه است. حضور پرویز پرستویی و هدیه تهرانی میتواند یکی از دلایل اصلی جلب مخاطب باشد. در چند روزی که از اکران فیلم میگذرد، استقبال از آن بد نبوده و تماشاگران در این اکران پرترافیک از کنار «بیهمهچیز» بیاعتنا رد نشدهاند.